I wish I was a punk rocker with flowers in my hair..

Favorit i repris. Den gick på radion igår natt, länge sen annars sen man hörde den. Jag hade den som ringsignal länge, men inget är för evigt.

Men den beskriver så exakt hur jag känner ibland.
Jag är säker på att jag antingen har levt på den tiden i ett tidigare liv eller att kanske var meningen att jag skulle leva då. I mina föräldrars generation. Vara 15-16 på hippietiden och bara flumma runt. Kunna skrika ut mina åsikter och få folk att skrika tillbaka, skapa debatt och ha långa diskussioner om politik och musik. Ha utsvängda jeans från märket puss & kram och fläta långa flätor i mitt hår.

Men jag tillhör en annan generation.
Där vi spenderar mer och mer tid instängda på våra rum med endast en data som sällskap. Skapar alter egon som lever i fiktionsvärldar. Internet världen. Där vi umgås med folk  vi inte känner och som vi förmodligen aldrig kommer att träffa.
Chatta med folk över msn som man tror att man har något gemensamt med, men så besviken man blir man väl träffar dem på riktigt (IRL). Då är de inte så förstående, så lätta att prata med. Och de där fotot var ju verkligen fotat ur hans "snygga" vinkel.
Man kortar ner ord och skapar nästan ett helt annat språk LOL, IRL, brb, ty, nh och alla andra förkortningar som finns och som används internationellt i cyber-världen.
Fenomenet cyber-sex skapas och istället för att träffas och ha sex så skriver man vad man skulle göra om man var där och blandar det med stönord samtidigt som man då onanerar i sin ensamhet. Och det börjar alltid med orden: "Vad har du på dig?"
Men säkert sex är det iallafall..
Jag är så trött på min generation. Data generationen som inte skapar debatt, där alla klär sig likadant, lyssnar på samma musik och inte tar ställning.
Självklart finns det vissa som bryr sig. Grupper som tar ställning. T.ex vegetarianer, miljökämpar m.m.
Men de är få.
Eller är de bara jag som fått för mig att de va fler som brydde sig då? Iallafall så hördes de mer då.
Jag är varken vegetarian, vegan eller miljökämpe. Men jag har åsikter, tyvärr är de få som är intresserade av att höra dom och då tystnar man, tyvärr.
Men jag vill ju så gärna..




"Oh I wish I was a punk rocker with flowers in my hair
In seventy-seven and sixty-nine revolution was in the air
I was born too late into a world that doesn't care
Oh I wish I was a punk rocker with flowers in my hair.."

Kommentarer
Postat av: Anna

Det finns människor som har åsikter och människor som debatterar, det kommer det alltid finnas. Och tänk på att på hippietiden så var "alla" likadana också, bara det att man var likadan på ett annat sätt då.



Men visst håller jag med dig om mycket, det är mycket som försvinner i och med att vi sitter så mycket vid datorn. Men vi vinner andra saker och utan min blogg skulle jag till exempel aldrig kunna publicera mina åsikter på samma sätt.

2008-11-11 @ 16:44:35
URL: http://lantisflicka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0