dröm 17april

Vaknade nyss. Och jag minns fortf min dröm. den var lång och lite rörig.

Jag var i Höör och hade tid över så jag bestämde mig fö att åka förbi Minneslunden. På något vis körde jag fel och hamnade i skogen. Men jag såg minneslunden och gick dit sista biten i skogen. Det var rätt nära. På vägen dit plockade jag lite blommor. Det var ju inte planerat  att jag skulle åka dit så jag hade varken blommor eller ljus med mig. Det var vår (som nu) och jag plockade en del vitsippor och andra gula blommor. Ville ha med mig något.
När jag kom fram mötte jag Therese och hennes kompis som jag inte minns namnet på (den lite mer präktiga av tvillingparet från konfirmationen). Pratade lite med dom och blev lite överraskad att de va där. De bor i Eslöv och kände inte riktigt Christoffer.
Vi sätter oss iallafall på bänkarna som finns inne i minneslunden och jag hittar lite papper och en penna där som jag kan skriva ett litet meddelande på.
Men det är ganska svår, vet inte vad jag ska skriva och funderar på att kanske inte skriva något. Men sen börjar jag ändå skriva lite.
Therese och kompisen går och min mamma och lillebror kommer. Leo har på något vis lyckats få upp någon maskin i huvudet och har fem ärr på sidan av huvudet och kinden. Det hade hänt ganska nyligen, men det är redan ärr.
Mamma är väldigt irriteraden och sitter och sjunger (på en svensk sång. Jag har den fortfarande i huvudet. Det är Cajsa lisas sång Av längtan till dig och det är refrängen mamma sjunger på) 

"Tänk alla famnar jag lämnat av längtan till dig
För jag trodde att du fanns och väntade mig
Och alla dagar jag vandrat så sorgsen och trött
För att möta den vackraste människa jag någonsin mött"


..och pratar hela tiden. Det stör mig för jag försöker fortfarande skriva på lappen. Jag ber henne hålla tyst flera gånger.
Hon berättar att Peter är på väg ner från Sthlm med en kompis för att överraska mig. Jag blir ganska överraskad och funderar snabbt över var  de ska sova någonstans.
Sen kommer de mer folk och en präst som undrar ifall de finns något de kan göra för Leo. Nästan så att jag undrar om han hade tänkt att hela honom, med vattnet från Minneslunden. Leo säger nej. De är där bara för att jag är där, de väntar på mig.
Tillsist har jag lyckats skriva klart min lapp.
Minns inte riktigt vad jag skrev. Bara något med att han dog tidigt. Att jag saknade honom och sen avslutade jag brevet med /M
Ville inte skriva ut mitt namn.
Sen gick vi därifrån jag, mamma Leo.
Och jag vaknar..


i drömmen var allting ganska rörigt och jag märker redan nu att jag egentligen har glömt den och att jag bara minns den för att jag gått igenom den i huvudet så många ggr när jag skrev ner den. Minns den på avstånd.

Vet inte riktigt vad den betyder. Rensade alla tankar i en och samma dröm kanske.
Kanske drömde jag att jag gick till minneslunden för att det var ganska nyligen 2 år sedan det hände och jag har tänkt att sticka dit, men inte gjort de än. Och de andra ggr jag varit där har varit helt oförberedda och på impuls. Sen körde jag förbi olycksplatsen häromdagen och såg att någon hade lämnat blommor där. Trots att de var tvungna att städa undan alla blommor därifrån för längesen. Och Leo är ganska oförsiktig ibland när han meckar och har inte sån full koll på saker som han tror. Så ganska självklart är jag lite orolig över att han ska lyckas klanta till det ordentligt någongång.
Jag är också orolig över Peter. Känner att jag borde göra mer för honom, men jag orkar inte riktigt försöka hjälpa honom. Så länge han inte hjälper dig själv iallafall. Men har lite planer på att åka upp till honom i sommar lite. Inte bara för hans skull, men att jag denna gången kanske ska se till att spendera lite mer tid med honom. För det är nästan så att vi måste lära känna varandra på nytt varje gång jag är uppe. Trots att vi förr pratade i telefon dagligen och hela nätterna.
Nu byter vi ett och annat ord på msn ibland. Jag kan nog räkna antalet gånger vi pratat i telefon det senaste året på ena handen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0