Piratebay fälldes

Jahaja.. Nu har de dömts. Läste på aftonbladet att de både fick fängelse och ska betala skadestånd. Det skulle nästan vara för bra om de skulle slippa alla straff. Men skulle varit ganska skönt om de hade gjort. Men tydligen inte. Tycker att de va lite väl hårt, men de ville väl sätta ett statement för att visa att det är olagligt och skrämma upp alla litegrann. Det funkar på mig.
Jag tror att de är många som kommer sluta ladda ner. Men långt ifrån alla. Så länge som piratebay är uppe så kommer de laddas ner därifrån. Gick in och kollade nyss och de är fortfarande saker som laddas upp hela tiden. Så även om de kanske kommer att avta lite så kommer det inte att sluta.

Jag är i det tycket att det ska vara fritt. Det ska spridas till folket. Speciellt musik. Men självklart ska musikerna tjäna pengar på vad de jobbar med, men de finns de som tjänar så fruktansvärt mycket pengar på det. Olidligt mycket. Onödigt mycket. De borde försöka tjäna sina pengar på konserter och andra saker. Och sänka priset på skivorna. Hade en skiva varit billigare så hade man köpt fler. Jag hade iallafall. 200:- för en skiva med 10 låtar är alldeles för mycket. Dessutom vill man väl inte köpa något som man inte vet vad det är. Man har kanske inte alltid hört alla låtarna på skivan innan man köper den. Och ja jag vet att man oftast kan lyssna på skivan i affären innan man köper den, men vem står där i 45min för att lyssna igenom en hel skiva innan man bestämmer sig för att köpa den? Ingen.

Därför lyssnar jag mycket på Indie musik.
De gör musik mycket för att de har något att berätta och för att de inte riktigt kan låta bli att skriva musik. På det sättet betyder deras texter något och är inte bara massa brödtext och en kitchig refräng för att de ska försöka tvinga in refrängen i huvudet på folk.
Jag lyssnar mycket på texter och man känner när någon har lagt ner mycket möda på en text för att få den bra. För att få fram sin historia rätt. Och inte bara försöker skiva "vad folket vill ha". Då får vi musik som t.ex idol töntarna sjunger. Jag kallar de falsk musik. Det är inte ärligt.
Men självklart kan jag fastna för de som spelas om och om igen på radion med.
Men ofta saknar den musiken själ.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0