Valvaka och starka åsikter

Det är väl ingen som kunnat missa att det var val i USA i natt.
Jag gillar sånt här.
Typ tävlingar. Även om inte Sverige är med eller i detta fallet att jag inte får vara med att rösta så gillar jag att följa de. Följa tävlingen. Ha en jag hejar på och gå in i spelet lite. Spelar ingen roll om det är OS eller melodifestivalen eller då USAs president val.
Nu tycker jag att det var ganska tråkigt att följa just presidentvalet i natt  för jag va inte med från början och när jag började lyssna på det så ledde Obama så mycket att det i stortsätt var klart. Vilket jag tycker är väldigt bra, för jag hejade på honom.
Jag är faktiskt inte så insatt denna gången i deras kandidater. Har väl hört det väsentliga. Att Obama säger ja till abort och ja till giftemål mellan samma kön och att McCain säger nej till de. Det räcker för mig för att jag ska få en bild av vad de står för. Och på det fattar jag mitt beslut att heja på Obama. Sen att han är svart eller a man whit colour som de säger där borta är bara ett stort plus tycker jag. Det hade egentligen inte spelat mig så stor roll om det var han eller Hillary som vann, men redan där hejade jag lite mer på honom. Men visst hade det varit häftigt med en kvinnlig president i USA. Som rör runt lite i grytan.
Hoppas att det bli lite ändring där borta då. För jag tror att det påverkar oss mer än vad vi tror. Vad de håller på med och vem de krigar med. Jag tycker det känns lite som om USA tycker att de har rätt att göra vad de vill mot vem de vill utan att någon har något att säga till om. Att de har sista ordet. Ungefär som en förälder har på en 5åring. Makt. Total makt.
Och det är lite skrämmande att de har så mycket makt. Iallafall när de använder sin makt i "fel" syften. Skulle de använda den í bra syften. Rädda miljön eller något liknande så skulle det vara positivt.
Men det är inte i ett bra syfte när de går in i ett land som inte är deras och börja bestämma. Och NEJ, jag är inte så väldigt insatt i det heller längre. Men jag har som i allt annat en åsikt. Och min åsikt är att de inte kan göra vad de vill med vem de vill.
Men jag är som sagt inte så insatt längre. För några år sedan hade jag nästan full koll. Och har väl förmodligen mycket mer koll än vissa andra i min omgivningen men långt ifrån all.


Men en sak som jag inte gillade är att båda två var för döds straff.
Det är knappast upp till någon att bestämma över en annans rätt att leva eller inte.
Även om brottet är våldtäckt, mord eller både och.
Av många anledningar:
* Kan man verkligen någonsin vara 110% på att man hittat rätt man?
* Är rättsystemet (speciellt USAs) så ärligt?
* Är det rätt att ta ett liv för att personen har gjort de? Är man inte bara lika dålig då?

För det är väl de man försöker lära alla att man inte ska sjunka ner till deras nivå. Man ska stå över de. Sen att man spärrar in honom på livstid (och då livet ut) utan hopp på frihet någon dag eller tillgång till saker så att han kan ta sitt eget liv är inte mer än rätt. De ska lida, plågas. Döden är en lätt utväg, men enligt mig knappast straff nog för vad de ska ha om de våldtar eller mördar. Dör de så slipper de bära skammen och förhoppningsvis det dåliga samvetet. Och de förtjänar inte att slippa de. De ska ha de i tankarna varje dag, ångra det varje dag. De ska lida.
Och nä, de har förlorat rätten till att ändras. Vissa saker går inte att ta tillbaka. De förtjänar inte en andra chans.


Nu känner jag att jag börjar bli lite upprörd. Så nu lägger jag ner och går och duschar istället. Sen ska jag sova.

Kommentarer
Postat av: Anna

det är verkligen så knäppt att många i USA är för dödsstraff:(

2008-11-05 @ 10:09:12
URL: http://lantisflicka.blogg.se/
Postat av: Alex :)

hej jag undrar hur du fick hela din bakgrundsbild i menyn. min syns ju inte eftersom att det är vitt som döljer hela min bakgrundsbild.

tackar för svar .

adda på msn eller skriv en kommentar i min blogg så jag får reda på hur man gör .

2008-11-05 @ 18:18:59
URL: http://muuppeens.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0